Czy warto inwestować w prawnika dla firmy?

prawa prawnicy zatrudniani przy firmach stają się gwarantami ochrony prawnej osób przyjmowanych do pracy. W ich obecności mogą być podpisywane umowy o pracę i ustalane wszystkie warunki pracy łącznie z wynagrodzeniem oraz godzinam

Czy warto inwestować w prawnika dla firmy? prawnik dla firm katowice

Ochrona prawna dla zwalnianych pracowników

W celu ochrony pracowników przed wykorzystywaniem opracowywane jest prawo pracownicze. Stojąc na straży wypełniania przepisów tego prawa prawnicy zatrudniani przy firmach stają się gwarantami ochrony prawnej osób przyjmowanych do pracy. W ich obecności mogą być podpisywane umowy o pracę i ustalane wszystkie warunki pracy łącznie z wynagrodzeniem oraz godzinami pracy obowiązkowej w miesiącu. Szczególna ochrona prawna należy się również pracownikom zwalnianym z pracy. Dzieje się tak dlatego, że pracodawcy bardzo często chcą zwalniać pracowników z błahych powodów, nie przestrzegając zasad dotyczących procedury zwalniania z pracy. Zdarza się również, że pracownicy z jakichś przyczyn domagają się od swoich pracodawców wypłaty odszkodowania i potrzebują wówczas porady prawnej.


Usługi prawne dla pracowników z zagranicy

Osoby, które przyjeżdżają do jakiegoś kraju z zagranicy i chcą się w nim osiedlić zwykle potrzebują jakiejś pomocy. Oczywiście muszą one uzyskać zgodę na otrzymanie obywatelstwa lub po prostu na pobyt stały, ale na co dzień mogą napotykać na wiele innych trudności, których przezwyciężenie nie jest dla nich proste. Dlatego prawnicy często świadczą usługi obcokrajowcom i pomagają im w uzyskaniu obywatelstwa. Osobnym zadaniem prawników jest świadczenie usług prawnych imigrantom, którzy niekiedy potrzebują uzyskać azyl, a innym razem po prostu nie mogą sami rozwiązać swojej sytuacji prawnej. Nie można również zapominać, że w wielu krajach pracują osoby z zagranicy, które muszą przez jakiś czas przebywać na terenie obcego kraju i potrzebują ochrony prawnej.


Sprawowania nadzoru nad działalnością

Sąd Najwyższy powołany jest do:

Sprawowania nadzoru nad działalnością sądów powszechnych i wojskowych w zakresie orzekania ? jest to tzw. nadzór judykacyjny (art. 183 ust. 1 Konstytucji). Do środków służących wykonywaniu takiego nadzoru służą:
rozpoznawanie kasacji oraz innych środków odwoławczych,
podejmowanie uchwał rozstrzygających zagadnienia prawne ? zgodnie z art. 39817 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego ? jeżeli przy rozpatrywaniu skargi kasacyjnej wyłoni się zagadnienie prawne budzące poważne wątpliwości, wówczas Sąd Najwyższy może odroczyć wydanie orzeczenia i przekazać sprawę do rozstrzygnięcia powiększonemu składowi tego sądu. Uchwały interpretacyjne Sądu Najwyższego nie mają waloru powszechnego obowiązywania ? jeśli nie uzyskały rangi zasady prawnej, to formalnie wiążą tylko w sprawie, w związku z którą zostały podjęte,
Rozpoznawania protestów wyborczych oraz stwierdzania ważności wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, a także ważności referendum ogólnokrajowego i referendum ws. Konstytucji RP.
Rozstrzygania nadzorczego w stosunku do samorządów zawodowych: adwokatów, radców prawnych oraz notariuszy.
Opiniowania ustaw i innych aktów normatywnych.
Rozpatrywania skarg kasacyjnych na orzeczenia Trybunału do Spraw Sportu przy PKOl.
Sąd Najwyższy może także wykonywać inne czynności przekazane przez ustawy.

Sąd Najwyższy działa na podstawie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i Ustawy o Sądzie Najwyższym z 23 listopada 2002 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1254).

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy, Sąd Najwyższy co roku przedstawia Sejmowi RP i Senatowi RP informację o swojej działalności oraz o wynikających z niej istotnych problemach. Dokument jest dostępny w postaci druków: sejmowego i senackiego.

W 2015 do Sądu Najwyższego wpłynęło 11 214 spraw, wśród których największą grupę stanowiły skargi kasacyjne i kasacje (7971), zażalenia (1057) oraz kwestie prawne (173 ). Sąd rozpoznał 10 502 sprawy1. Średni czas na oczekiwania na merytoryczne rozpoznanie sprawy wynosił: w Izbie Cywilnej, Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych i w Izbie Karnej ? 7 miesięcy ? do 10 miesięcy, a w Izbie Wojskowej ? 2 miesiące od daty wpływu2

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/S%C4%85d_Najwy%C5%BCszy_(Polska)